/30
1 votes, 5 avg
70

Methods of Teaching and Role of Teachers in the light of Idealism, (আদর্শবাদ , শিক্ষণ পদ্ধতি এবং শিক্ষকের ভূমিকা )

Subject : Education
Syllabus : SLST/ UGC NET/ SET

1 / 30

1. ভাববাদী শিক্ষাদর্শনের একটি প্রধান সীমাবদ্ধতা কী? (What is a major limitation of idealist philosophy of education?)

2 / 30

2. আদর্শবাদ অনুযায়ী, জ্ঞান মূলত কোথা থেকে আসে? (According to Idealism, where does knowledge primarily come from?)

3 / 30

3. Which teaching method, often associated with Froebel (an idealist-influenced educator), aligns with the idealist emphasis on natural development and creative activity?

4 / 30

4. একজন আদর্শবাদী শিক্ষক শিক্ষার্থীর কোন দিকটির বিকাশে সর্বাধিক গুরুত্ব দেবেন? (Which aspect of the student's development will an idealist teacher give utmost importance to?)

5 / 30

5. প্লেটোর (Plato) মতে, শিক্ষার প্রধান উদ্দেশ্য কী?

6 / 30

6. আদর্শবাদী শিক্ষাব্যবস্থায় সাংস্কৃতিক ঐতিহ্যের (cultural heritage) ভূমিকা কী? (What is the role of cultural heritage in an idealist education system?)

7 / 30

7. Eucken Ross-এর মতে, শিক্ষক ও শিক্ষার্থীর সম্পর্ক কেমন? (According to Eucken Ross, what is the relationship between teacher and student?)

8 / 30

8. আদর্শবাদী পাঠ্যক্রমের (Idealist curriculum) প্রধান বৈশিষ্ট্য কী? (What is the main characteristic of an idealist curriculum?)

9 / 30

9. The concept of 'Dialectics' for discovering absolute truth is associated with which idealist philosopher indirectly influencing teaching method?

10 / 30

10. ভাববাদী শিক্ষকের একটি প্রধান দায়িত্ব হলো: (A primary responsibility of an idealist teacher is:)

11 / 30

11. ভাববাদে 'Instruction' বা নির্দেশনার মূল তাৎপর্য কী? (What is the main significance of 'Instruction' in Idealism?)

12 / 30

12. আদর্শবাদী শিক্ষায় ‘সক্রিয়তাভিত্তিক শিক্ষণ’ (Activity-based learning) কেন গুরুত্বপূর্ণ? (Why is 'Activity-based learning' important in idealist education?)

13 / 30

13. আদর্শবাদে (Idealism) চরম সত্য হিসেবে কী গণ্য করা হয়? (What is considered as the ultimate reality in Idealism?)

14 / 30

14. ভাববাদী শিক্ষাব্যবস্থায় শিক্ষককে প্রায়শই কার সাথে তুলনা করা হয়? (With whom is the teacher often compared in the idealist education system?)

15 / 30

15. "শিশুর নিজস্ব অভিজ্ঞতার মাধ্যমে তাকে কিছু অন্তর্দৃষ্টি প্রদান করা" - এটি ভাববাদী শিক্ষণ পদ্ধতির কোন দিকটিকে নির্দেশ করে? ("Providing some insight to the child through his own experience" - which aspect of idealist teaching method does this indicate?)

16 / 30

16. আদর্শবাদী শিক্ষাব্যবস্থায় পাঠ্যক্রমের বিষয়বস্তু মূলত কীসের উপর কেন্দ্র করে গঠিত হয়? (On what is the content of the curriculum primarily based in an idealist education system?)

17 / 30

17. ভাববাদী দর্শনে, শিক্ষকের ভূমিকা কিসের সাথে তুলনীয় নয়? (In idealist philosophy, the teacher's role is NOT comparable to what?)

18 / 30

18. ভাববাদী শিক্ষণ পদ্ধতিতে 'Discussion and Debate' কেন অন্তর্ভুক্ত করা হয়? (Why is 'Discussion and Debate' included in idealist teaching methods?)

19 / 30

19. ভাববাদী শিক্ষাব্যবস্থায়, 'Experience' বা অভিজ্ঞতা বলতে কী বোঝানো হয়? (In the idealist education system, what is meant by 'Experience'?)

20 / 30

20. ভাববাদী দর্শন অনুযায়ী শিক্ষার মূল লক্ষ্য কী? (What is the main aim of education according to Idealism?)

21 / 30

21. কোন দার্শনিক ভাবনার সাথে 'Aham Brahma Asmi' (আমিই ব্রহ্ম) ধারণাটি জড়িত? (With which philosophical thought is the concept 'Aham Brahma Asmi' associated?)

22 / 30

22. Which of the following is NOT a primary proponent of Idealism?

23 / 30

23. আদর্শবাদী শিক্ষায় 'Truth, Beauty, Goodness' এই তিনটি মূল্যবোধের উপর জোর দেওয়া হয়। এগুলি কার দার্শনিক চিন্তার প্রতিফলন? (Idealist education emphasizes the three values of 'Truth, Beauty, Goodness'. Whose philosophical thought do these reflect?)

24 / 30

24. শিশুর সকল ইচ্ছাপূরণ (Fulfilling all desires of the child)

25 / 30

25. ভাববাদী শিক্ষায় শৃঙ্খলা (Discipline) কেমন হওয়া উচিত? (What should discipline be like in Idealist education?)

26 / 30

26. 'Conservation, promotion and transmission of cultural heritage' - এই দায়িত্বটি ভাববাদী শিক্ষাব্যবস্থায় কার উপর ন্যস্ত? (Upon whom is the responsibility of 'Conservation, promotion and transmission of cultural heritage' vested in the idealist education system?)

27 / 30

27. আদর্শবাদী শিক্ষাব্যবস্থায়, সৃজনশীল কার্যকলাপকে (creative activity) কী দৃষ্টিতে দেখা হয়? (In an idealist education system, how is creative activity viewed?)

28 / 30

28. আদর্শবাদী শিক্ষকের একটি গুরুত্বপূর্ণ গুণ কী? (What is an important quality of an idealist teacher?)

29 / 30

29. ভাববাদী শিক্ষায় 'Freedom' বা স্বাধীনতার ধারণাটি কীসের সাথে যুক্ত? (What is the concept of 'Freedom' associated with in idealist education?)

30 / 30

30. ভাববাদী শিক্ষকের প্রধান লক্ষ্য থাকে শিক্ষার্থীকে: (The main goal of an idealist teacher is to make the student:)

Enter your Name & Email and WhatsApp No to Generate Result and regular update

Your score is

The average score is 70%

0%

Similar Posts